inleiding

| Inleiding | Bertus Jonkers | Werk | Teksten |
| Schilderijen | Reliëfs | Aquarellen | Tuinobjecten | Etsen | Tekeningen |
| Fotografie | Boeken | Formulierenkunst | Bouwen |

Als het project in de tuin van het SABU-huis af is (zie "Tuinobjecten"), wil Jonkers beelden en teksten in een oplage produceren. In zijn academietijd maakt Jonkers kennis met etsen. Toen vervaardigde hij in die techniek met name een aantal landschappen. Hij besluit tot de aanschaf van een pers.

Ets van landschap

Middenin de woonkamer aan de Lagenoord komt omstreeks 1975 een enorme etspers. Iets in serie maken spreekt hem al lange tijd aan. Denk aan de sjablonen voor zijn stofdrukken en aan de kralen, maar ook aan de mallen die hij gebruikt voor tuinobjecten.

Hij begint met etsen op zink. Algauw verdwijnt het zink en het zuur en worden kartonnen plaatjes van een soort laklaag voorzien waarin hij het beeld krast. "Zachte droge naald" noemt hij die techniek. Dit geeft hem ook de mogelijkheid foto's en teksten (gespiegeld) op dat karton te plakken, daarover een transparante coating aan te brengen en streepjes en lijntjes over de foto te krassen. Met zand kan hij structuur in de plaat drukken en zo weer toon in de afdruk krijgen. De drukplaten zien er al prachtig uit, zoals hieronder is te zien.

DrukplaatDrukplaat

Afdruk Afdruk"Zachte droge naald"

Hij gaat zelf de foto's afdrukken die als basis dienen voor zijn "zachte droge naald" techniek (zie ook "Fotografie").
De basis voor de afdruk hierboven is een foto die hij maakt in Zwitserland.

Naalden en spelden vormt hij tot "ets"gereedschap. Op een aantal drukken experimenteert hij met zelf geschept papier van tot vezels vermalen oude kranten en met etsinkt van een mengsel van verf, bronspoeder en boter.

©